Fra data til forretningsværdi: ESG kommunikation er nøglen til succes
ESG er blevet kernestof i ledelser og bestyrelser. Det er både vigtigt og meningsfuldt, men kan også være ressourcekrævende. Særligt for SMV’er, som ressourcemæssigt skal balancere ESG arbejdet med driften af kerneforretningen.
En god cost-benefit balance i ESG indsatsen er derfor sund fornuft – og faktisk også en vigtig forudsætning for, at ESG ambitionerne kan sættes endnu højere over tid.
Så hvordan kan man som mindre eller mellemstor virksomhed omsætte data og ESG indsatser til reel forretningsværdi? Svaret ligger i ESG kommunikation
Indholdsfortegnelse:
Omverdenen ser virksomheder gennem ESG briller
ESG handler nemlig ikke kun om at samle data og tjekke bokse af for at opfylde krav. Det handler i høj grad også om, hvordan man gør data og indsatser tilgængelige, relevante, forståelige og mærkbare overfor kunder, medarbejdere, investorer – alle kerneinteressenterne.
For nok er man som SMV ikke rapporteringspligtig, men omverdenen har både krav, forventninger og forhåbninger. De ser i stigende grad på virksomheder gennem ESG briller, og det skal ikke være op til dem selv at tyde og tolke, hvad de ser.
Som virksomhed skal man hjælpe dem. Med enkle, men vigtige greb kan man opnå at stå skarpt, tydeligt og relevant – og det kan gøre en kæmpe forskel for forretningen.
ESG kommunikation bygger bro mellem data og interessenter
Indenfor ESG hviler al kommunikation på dokumentation i form af data. Men - der er ikke meget kommunikation i dokumentation.
ESG kommunikation er derfor nøglen til at bygge bro mellem ESG data, indsatser og interessenter.
Med ESG kommunikation kan virksomheder og organisationer skabe en stærk, troværdig og sammenhængende fortælling, der styrker deres brand, position og gennemsigtighed i markedet og overfor deres kerneinteressenter.
Mange fordele ved ESG kommunikation
Ved hjælp af ansvarlig, holistisk ESG kommunikation kan arbejdet med ESG blive et stærkt værktøj til bl.a. at:
- Opbygge tillid og troværdighed hos kunder og samarbejdspartnere
- Positionere sig og opnå konkurrencefordele i markedet
- Tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere
- Tiltrække investorer og finansiering
For når man som virksomhed formår at kommunikere sine ESG indsatser tydeligt og troværdigt, kan man skabe værdi for sine interessenter, og dermed også sig selv.
Men hvordan griber man det an?
Tre vigtige steps til værdiskabelse med ESG kommunikation
At omsætte ESG data og indsatser til reel forretningsværdi gennem ESG kommunikation kræver en velstruktureret, strategisk tilgang og et godt forarbejde.
Hos CrossMind har vi udviklet et workshopforløb, som er designet til at møde jer lige dér, hvor I er på ESG rejsen, og herfra føre jer trygt og sikkert fra data og indsatser til en køreklar handlingsplan for værdiskabende, strategisk ESG kommunikation.
Processen tager udgangspunkt i de tre essentielle steps, vi anbefaler alle virksomheder og organisationer af gennemgå, hvis de vil omsætte ESG til forretningsværdi:
1. Fundament: Styr på basen
I skal kende og forstå jeres ESG udgangspunkt. I vores proces starter vi derfor med – i tæt samarbejde – at zoome ind på jer igennem ESG briller og få skabt fælles overblik. Hvor er I og hvad gør I? Hvilke data har I allerede, og hvor er der eventuelle huller?
Vi analyserer jeres ESG udgangspunkt og performance. Vores analyse tager afsæt i CSRD og ESRS så vi sikrer, at I fra en start taler det rette ESG sprog på lige fod med resten af Danmark og EU.
Sammen når vi i dette step frem til en grundlæggende fælles forståelse, som danner fundamentet for den videre proces.
2. Strategi: Retning og prioriteter
I skal skabe et stærkt, strategisk fundament. I vores proces zoomer vi derfor nu længere ud, og retter blikket mod jeres omverden og relationer. Hvem er jeres kerneinteressenter? Hvad forventer de af jer? Hvad er jeres egne behov og prioriteter – hvad vil I opnå med jeres ESG-indsats, og hvad er de vigtigste budskaber, I ønsker at kommunikere?
Med udgangspunkt i denne dialog, hjælper vi jer på med at definere jeres strategiske road map til ESG værdiskabelse – jeres hvem, hvad, hvor, hvorfor og hvordan for ESG kommunikation.
3. Handling: Køreplan for eksekvering
I skal sætte de rigtige, værdiskabende skibe i søen! Ved afslutningen af vores proces står I derfor med en strategisk velfunderet og konkret handlingsplan for ESG kommunikation, skræddersyet til jeres behov, ønsker og prioriteter.
Med udgangspunkt i step 1 og 2 definerer handlingsplanen konkrete opgaver og tidsplaner for, hvordan I kommunikerer jeres ESG-indsats – hvad enten det er en ESG-rapport, en sektion på jeres hjemmeside, info i jeres nyhedsbrev eller noget helt fjerde.
Handlingsplanen er jeres guide til succesfuld eksekvering, så I kan komme i gang med at omsætte data til ESG kommunikation, der skaber reel værdi for jer og jeres interessenter.
Skal vi også hjælpe jer?
Er du blevet nysgerrig på værdiskabelse gennem ESG kommunikation? Så tag fat i Per for en uforpligtende snak, og hør mere om mulighederne for et workshopforløb.