11722 CROSSMIND Bureauet 091
ESG Kommunikation
|
|
Opdateret:

ESG rapporten 2024 – derfor skal I i gang nu

Indholdsfortegnelse:

 

Hvor er I med ESG?   

Det spørgsmål har I nok allerede fået direkte, eller fornemmet pilen pege kraftigt derhen i dialoger med kunder, medarbejdere eller bestyrelse. 

Vil I stå stærkt og sikkert i kommunikationen med jeres kerneinteressenter, så besvares spørgsmålet bedst med afsæt i en gennemarbejdet og velformidlet ESG rapport.

Men hvorfor starte på ESG rapporten 2024 allerede nu? Det skal I for at få data- og vidensgrundlaget på plads, for indenfor ESG er der ingen kommunikation uden dokumentation. 

Og hvorfor er det en rigtig god idé, at få hjælp til at udarbejde en professionel ESG rapport? Det er det for at sikre, at I er relevante og attraktive for jeres kerneinteressenter og kan imødekomme de nye krav og forventninger, de har til jer. 

Læs med og bliv klogere på, hvordan I kommer godt i mål med ESG rapporten 2024, og hvordan den kan skabe stor værdi for jer.

Omverdenen har forventninger til jer

Og hvor er I så med ESG? Hvis I er som de få, så er I virkelig langt. Hvis I er som de fleste, så er I enten godt begyndt, eller på vej til at tage de første, spæde skridt på rejsen. Det er super godt - og vigtigt! 

For I skal stå helt skarpt og sikkert, når alt fra kunder, samarbejdspartnere og investorer ser på jer gennem nye ESG briller. 

Selvom I måske endnu ikke er omfattet af rapporteringskrav, så har omverdenen stigende forventninger til jer. At kunne præsentere en grundig, gennemsigtig og troværdig ESG rapport er derfor ikke længere blot en fordel – det er en forudsætning for at imødekomme jeres kerneinteressenter og forblive relevante og konkurrencedygtige i markedet. 

Timing og faser for ESG rapporten 2024

ESG rapporten bliver i stigende grad lige så vigtig som årsregnskabet, og frontløberne er allerede i gang med at integrere de to til én samlet beretning. 

Ved at synkronisere udgivelserne af jeres ESG rapport og årsregnskab, kan I skabe en sammenhængende fortælling og give jeres interessenter et holistisk indblik i jeres præstationer og prioriteter.

Mange virksomheders regnskabsår følger kalenderåret, og det betyder publicering i starten af 2025. Selvom det lige nu kan virke behageligt langt ude i fremtiden, så afslører en kort opridsning af faserne, hvorfor I skal starte processen nu.

I har brug for at komme godt omkring følgende steps:

Væsentlighedsanalyse – kortlæg hvor I har den største impact, positiv som negativ, samt hvilke udefrakommende risici og muligheder der vil kunne påvirke jer mest som virksomhed. Det er disse områder, I skal fokusere indsatser og rapportering på.

Dataindsamling – skab et solidt datafundament indenfor E,S og G. Start hvor I er, og få overblik over jeres baseline. I processen vil det blive tydeligt, hvor I evt. skal etablere nye målepunkter og dataindsamlingsprocedurer. Husk at Rom ikke blev bygget på en dag, og de første skridt er de sværeste.

Analyse og evaluering – analysér jeres data for at identificere mønstre, styrker og svagheder. Det vil give jer værdifuld indsigt i, hvor I kan forbedre jeres ESG indsats.

Prioritering, målsætninger og planer – ESG rapportering fungerer som kontinuerlig vidnesbyrd om jeres fremdrift. Dette punkt er enormt vigtigt – det er her, jeres interessenter kan se sammenhængen mellem det, I siger og det, I gør. Vidste du i øvrigt, at dine eventuelle grønne marketingløfter lovmæssigt skal have bund i konkrete, tidsbestemte planer og indsatser? Dén dokumentation skal bo her.      

Jeres ESG rapport skal altså hvile på et solidt data- og vidensgrundlag, og det kan I med stor fordel bruge de kommende måneder på at få skabt. 

11722 CROSSMIND Bureauet 109 Edited
Kristina er vores Content og ESG Manager. Hun har en Mini MBA i Sustainability Management, og sammen med resten af teamet sidder hun klar til at hjælpe jer.

Skal vi hjælpe jer med at bygge en stærk ESG rapport?

Data, planer og gode intentioner gør det dog ikke alene. Den reelle værdi opnår I, når det hele bindes sammen og formidles på en gennemsigtig, troværdig, visuelt tiltalende og letforståelig måde.

Det svarer lidt til, at I som virksomhed skal lære at tale et nyt sprog – og dét kan vi i CrossMind hjælpe jer med. 

Vi har etableret en proces, som hjælper jer godt i gang og sikkert i mål med ESG rapporten 2024:


Afklaring
 – vi ved, hvad I skal have fokus på I jeres ESG kommunikation, og kan derfor hjælpe jer til at sætte retning tidligt i forløbet. Vi rådgiver ikke selv indenfor dataindsamling og analyse, men peger jer gerne i retning af gode kilder til hjælp.

Udvikling – med vores mange års erfaring med vedkommende og nærværende kommunikation, føjer vi et ESG lag til jeres eksisterende kommunikation. Hvordan ser I ud, hvordan lyder I, og hvad siger I, når I taler ESG? Dét hjælper vi jer med at definere klart, tydeligt og sammenhængende med jeres nuværende identitet.

Eksekvering – i tæt samarbejde med jer, udarbejder vi jeres ESG rapport i tekst, billeder, layout samt grafiske og interaktive elementer.

Drift og distribuering – ESG rapporten i sig selv gør ikke meget gavn, hvis den blot samler støv i et hjørne af hjemmesiden. Men som fundament for kommunikation til jeres kerneinteressenter er den et fantastisk værktøj. Vi hjælper jer med at folde rapporten ud som relevant og stærk kommunikation målrettet jeres kerneinteressenter. Når jeres ESG budskaber kommer ud at leve på alle jeres platforme, får de for alvor luft under vingerne og bliver værdiskabende for jer.

Billede af Per Gren

Skal vi hjælpe jer med ESG kommunikation?

Så tag fat i Per, og lad os få en god snak om jeres ønsker, behov og muligheder.

Flere artikler

Du kontakter os...

Fang os på telefon eller mail.
Billede af Martin Haar Kristensen
Martin Haar Kristensen
CEO & Creative Director
mhk@crossmind.dk +45 2042 3908
Billede af Per Gren
Per Gren
Client Manager
pg@crossmind.dk +45 2819 3337

...eller vi kontakter dig?

Send dine informationer, så kontakter vi dig.