3 steps til succes med SEO – sådan charmer du søgemaskinerne med optimeret indhold
Du er sikkert bekendt med, at SEO er vigtigt, hvis du gerne vil sikre dig, at din virksomhed er synlig online, og at dit indhold når ud til din målgruppe og dine potentielle kunder.
Men hvordan arbejder du med SEO i praksis? Og hvordan sikrer du, at det netop er dit indhold, der finder vej til de attraktive topplaceringer i søgemaskinerne? Det giver vi dig her 3 enkle steps til.
SEO – kort fortalt
SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization – på dansk søgemaskineoptimering. SEO handler helt enkelt om at optimere dit online indhold på en måde, som gør, at det favoriseres hos søgemaskiner som Google, og på den måde bliver synligt for din målgruppe.
Med det sagt, så er SEO en bred størrelse, som overordnet dækker over:
- Teknisk SEO – din platform
- On page SEO – dit indhold
- Off page SEO – din linkbuilding og forbindelser til andre sider og platforme
I CrossMind dækker vi hele SEO paletten for vores kunder, men særligt på indholdsdelen er det værdifuldt for dig som kunde, at være klædt godt på.
Al indholdsskabelse er nemlig ressourcekrævende. Derfor giver det super god mening at optimere effekten af det indhold, du alligevel bruger tid, kræfter og penge på at skabe.
Tre steps til succes med SEO
SEO er ikke et quickfix eller en enkeltstående opgave, men en løbende proces.
Følger du disse enkle SEO steps i dit daglige arbejde med jeres indhold, er du godt på vej til at blive synlig for flere og - vigtigst af alt - de rigtige modtagere.
Tænk som din målgruppe
SEO handler grundlæggende om at gøre dig synlig for målgruppen. Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe, deres pains og ikke mindst de løsninger, de søger. Et godt greb kan være at skabe en eller flere personaer.
Lav en søgeordsanalyse
Analysen hjælper dig til at identificere de ord og sætninger, din målgruppe bruger, når de søger efter de produkter eller ydelser, du tilbyder. Google Keyword Planner og SEMrush er gode bud på gratis værktøjer, du kan gøre brug af.
Implementér dine søgeord
Nu begynder arbejdet med at optimere dit indhold med udgangspunkt i de søgeord, du har identificeret som dine primære.
Når søgemaskinerne scanner dit indhold, er følgende områder væsentlige nedslagspunkter – derfor er det vigtigt, at du arbejder systematisk og kontinuerligt med at implementere dine primære søgeord her:
Sidetitel
Overskriften der vises for din side i Googles søgeresultat. Sidetitlen er din første kontakt med læseren, og har stor betydning for, om der klikkes videre.
Metabeskrivelse
Den lille, beskrivende tekst, som vises under din sidetitel i søgeresultatet. Den er en appetizer til læseren på, hvad der venter, hvis man klikker ind på siden.
Overskrifter og underoverskrifter
I back-end termer bedre kendt som H1 og H2. Søgemaskinerne vægter H1 højest, men H2 er bestemt ikke uvæsentlig. Fra H3 og nedefter er betydningen faldende.
Brødtekster
Sørg for generelt at indarbejde dine søgeord i dine tekster – og hav særligt fokus på de første 100 ord. Men gør det altid naturligt og læsevenligt - søgemaskinerne belønner godt, velskrevet indhold, og er smarte nok til at gennemskue søgeords-opportunisme!
Alt-tekst
Sidst men ikke mindst skal du sørge for at have gode, beskrivende alt-tekster til dine billeder. Alt-teksten tjener flere formål, men i SEO sammenhæng er den væsentlig for at hjælpe søgemaskinerne til at forstå indholdet på din side.
I den digitale tidsalder er SEO en kritisk succesfaktor for mange virksomheder. Forhåbentlig er du med disse enkle steps blevet inspireret til, hvordan I kan komme i gang med at optimere jeres indhold.
Har I brug for et 360 graders blik på jeres virksomheds SEO performance, så har vi altid kaffe på kanden og er klar til en snak.
Vores webafdeling tager gerne en uforpligtende dialog om SEO
– samt en snak om et 360 graders blik på jeres virksomheds SEO performance