ESG
AD
CMO
API
CRM
DTP
Lix
RGB
ROI
WWW
ESG
X
Onlinegravsten Mockup 2
Online-gravsten.dk

Google annoncering

Effektiv kampagneopsætning satte gang i salget på online-gravsten.dk

Online Gravsten er et stenhuggeri beliggende i Jelling. De har i samarbjde med os udviklet et designværktøj, der gør det let for kunder at vælge og designe en personlig gravsten online, men på trods af tidligere succes med online annoncering, har Online Gravsten haft udfordringer med et ustabilt kundeflow og manglende konverteringer. Derfor har vores digitale marketingspecialister hjulpet dem med at genoplive deres online tilstedeværelse og nå ud til de rette kunder.

Efter en omfattende analyse af tidligere kampagner, identificerede vi en afgørende problemstilling. Tidligere annoncer blev budt på brede søgetermer uden brug af matchtyper, hvilket førte til mange irrelevante placeringer i søgeresultaterne. Dette resulterede i en høj Mistet IS, hvilket indikerede, at online gravsten mistede eksponeringsandele på grund af lav kvalitetsscore for søgeordene på Google.

Sådan hjalp vi Online Gravsten

For at forbedre Online Gravstens online tilstedeværelse og øge konverteringerne udviklede vi en ny kampagneopsætning baseret på SLAGs (Single Landingpage Ad Groups). Vores primære fokus var at tilpasse kampagnestrukturen til den måde, vi havde bygget landingssiden på og opnå et godt kvalitetsresultat.

Vi organiserede kampagnerne i følgende grupper

  1. Stentyper (Gravsten, Hjertesten, Plænesten, Urnesten)
  2. Brand (Online Gravsten/Jelling Stenhuggeri)
  3. Branche (Gravsted/Stenhugger)
  4. DSA (Dynamic Search Ad)

DSA udnytter websitets indeksering fra Google til at finde nye relevante søgetermer. Det har givet os mulighed for at få eksponering på søgeord, som vi måske ikke havde overvejet fra starten, men som var tilgængelige på landingssiden.

For at øge kontrol og målretning, byggede vi kampagnestrukturen med fokus på indsnævring gennem matchtyper. Vi benyttede en kombination af sætnings- og eksakt matches, hvilket gav os bedre kontrol over, hvor vi blev vist i søgeresultaterne.

Onlinegravsten Web 2

Justering af annoncebudget fik gang i konverteringerne

For at øge kontrol og målretning byggede vi kampagnestrukturen med fokus på indsnævring gennem matchtyper. Vi benyttede en kombination af sætnings- og eksakt matches, hvilket gav os bedre kontrol over, hvor vi blev vist i søgeresultaterne.

Efter den første måned kunne vi allerede se betydelige forbedringer i de konkurrencemæssige metrics:

  • Eksponeringsandelen var vokset med i 57,69% i søgeresultaterne.
  • Klikandelen var steget med  94,87%.
  • Antallet af konverteringer var også vokset med 12,5%.

Til trods for forbedringerne, blev vi opmærksomme på, at kampagnerne stadig blev begrænset af budgettet ifølge metrikken Mistet IS (budget). Derfor anbefalede vi at øge annoncebudgettet for at få fat i flere eksponeringsandele.

I måned 2, så vi endnu bedre resultater, sammenlignet med foregående måned.

  • Eksponeringsandelen steg med yderligere 37,6% 
  • Klikandelen fortsatte med at vokse med 17,10%
  • Antallet af konverteringer voksede med 117,74% 

Ved at fokusere på at udelukke irrelevante placeringer, kunne vi vinde frem, hvor brugerne faktisk konverterede, og derved maksimere effektiviteten af kampagnerne for Online Gravsten.

+%
Eksponeringsandel
+%
Klikandelen
+%
Eksponeringer
+%
Konverteringsværdi
-%
Gennemsnitlig klikpris
+%
Klikrate

Resultaterne taler for sig selv

Sammenligner man perioden fra ændringerne blev foretaget og 3 måneder frem, er resultaterne ekstremt positive. De forbedringer, vi implementerede, har haft en betydelig indvirkning på Online Gravstens online performance og resultaterne taler for sig selv:

  • Eksponeringsandelen er steget med 144,64%, det gør at annoncerne når ud til mange flere brugere.
  • Klikandelen er steget med 142,14%, som betyder at langt flere brugere aktivt interagerer med annoncerne.
  • Mistet IS pga. rangering er reduceret med 24,77%, altså opnår annoncerne nu højere placeringer i søgeresultaterne og får mere synlighed.
  • Mistet IS pga. budget er faldet med 38,04%, online opnår altså flere eksponeringer uden at nå budgetgrænsen.
  • Antallet af konverteringer er steget med 110%, hvilket betyder, at langt flere besøgende på hjemmesiden faktisk udfører den ønskede handling og bliver kunder.
  • Konverteringsværdien er steget med 63,92%
  • Gennemsnitlig klikpris er faldet med en betydelig 14,10%
  • Klikrate er forbedret med 12,71%, det betyder at vi når ud til flere relevante brugere.

Denne forbedring har medført, at Online Gravsten får en større eksponering for deres budget og opnår bedre placeringer i søgeresultaterne. Den højere klikrate resulterer i flere besøgende på deres hjemmeside, som leder til flere konverteringer og øget konverteringsværdi. Samtidig har virksomheden opnået en besparelse på den gennemsnitlige klikpris, hvilket øger effektiviteten af deres annonceringsbudget.

Alt i alt har vores digitale marketingtiltag resulteret i en fremgang i salget hos Online Gravsten, der nu har fået en stærkere online tilstedeværelse, flere potentielle kunder og en mere effektiv annonceringsstrategi.

CrossMind samarbejdspartnere på casen: GrowMedia

  • ...

    René
    Ejer, online-gravsten.dk