Adfærdskampagne
Kampagne med fokus på gratis rygestoptilbud
I dag ryger flere end hver 5. borger i Haderslev Kommune dagligt. Undersøgelser fra Statens Institut for Folkesundhed ved SDU viser, at der i gennemsnit dør 130 borgere hvert år af tobaksrygning i Haderslev Kommune. Det er højere end landsgennemsnittet.
Derfor holder Haderslev kommune gratis rygestopkurser for borgerne. Rygestopkurset har en stor succesrate, da 7 ud 10 er røgfrie efter kursets afslutning. Til sammenligning er det kun 3 ud af 100, det lykkedes for, hvis en ryger selv forsøger at stoppe.
Haderslev kommune ønskede at få flere deltagere på deres rygestopkursuser og bruge humor i stedet for en løftet pegefinger.
Det kom der kampagnen, Skodkursus - lær at skodde din sidste cigaret, ud af.
Martin Haar Kristensen
Kampagne: Skodkursus – lær at skodde din sidste cigaret
Kampagnen "Skodkursus – lær at skodde din sidste cigaret" er en underholdende tilgang til rygestopkursusset med formålet om at engagere målgruppen og skabe en positiv stemning omkring processen med at kvitte cigaretterne.
Med humor som et centralt element, blev kampagnen en sjov og anderledes måde at tackle det seriøse emne rygestop på. Den skabte nysgerrighed og opmærksomhed blandt potentielle kursusdeltagere og gjorde det lettere at tage det første skridt mod en røgfri tilværelse.
Til kampagnen udarbejdede CrossMind ide, logo, print annoncer, busreklamer og facebook annoncer.
Haderslev Kommune beviste med deres Skodkursus-kampagne, at det er muligt at tackle vigtige emner som rygestop på en let og humoristisk måde. Ved at kombinere sjov og effektivitet skabte de en kampagne, der talte til målgruppen og motiverede dem til at tage action.
Resultater
Den kreative tilgang og den positive respons på kampagnen har bidraget til:
- Øget deltagerantallet på Haderslev Kommunes rygestopkursus
- Synliggjort det gratis tilbud endnu mere i lokalsamfundet.