Fredericia Gymnasium – Ny identitet og dynamisk designguide
Fredericia Gymnasium ønskede en ny, tydelig identitet som skaber genkendelighed på tværs af medier
Fredericia Gymnasium havde som udgangspunkt et stærkt logo, men identiteten som helhed manglede den røde tråd. Farver, former og opsætning stak i mange retninger, hvilket gjorde det svært at afkode Fredericia Gymnasium som afsender.
Elever, lærere og personale er blevet inddraget i en co-creation proces for at finde ind til kernen af Fredericia Gymnasiums historie og værdier. Deres fortælling danner fundamentet for den nye identitet og designguide.
Per Gren
Co-creation sætter ord og billeder på kerneværdierne
Vi har stillet elever, lærere og personale fem enkle, men vigtige, spørgsmål. Deres svar har givet os værdifuldt indblik i hvilke farver, former, følelser og sætninger, de forbinder med Fredericia Gymnasium, samt hvilke dele af logoet, de bedst kan lide.
Finjustering af logo
Fredericia Gymnasiums logo trækker ikke blot tråde til skolens 350 år lange historie. Logoet – særligt træet – vækker også dybe følelser blandt skolens brugere. Logoet er med til at forankre skolens historie, hvorfor det bibeholdes og blot finjusteres.
Ny designguide samler identiteten
Med afsæt i brugernes svar, har vi skabt en ny, stærk og samlende identitet som udtrykkes gennem de bærende elementer i designguiden:
Farver
De røde og orange farver er af brugerne valgt som primære farver. De understøttes af gul. Blå er tilføjet for at inkludere HF, så hele skolen favnes.
Grafiske elementer
Træet symboliserer liv, viden og udvikling, og kronen er derfor valgt som det bærende grafiske element.
Visuelt udtryk
Det visuelle udtryk er opbygget modulérbart og legende. Trækronens grafiske form bruges til at skabe liv, både som farveflade og som streger. Farverne kan kombineres på forskellige måder for at skabe dynamik.
På et stærkt fundament af historie og værdier, kan Fredericia Gymnasium nu med ny identitet og designguide udtrykke sig ensartet og tydeligt som afsender på tværs af medier.